Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach otrzymała trzy wnioski o udział w postępowaniu na budowę linii kolejowej do lotniska Václava Havla w Pradze. Inwestycja będzie realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Dwutorowa linia rozpocznie się na stacji Praha-Veleslavín, a za stacją Praha-Ruzyně zacznie odchodzić w kierunku lotniska. Po drodze pociągi zatrzymają się na przystanku pośrednim Dlouhá Míle, gdzie zaplanowano parking przesiadkowy. Na razie odnoga będzie kończyć się przy lotnisku na podziemnej stacji Praha-Letiště Václava Havla. Przewidziano peron wyspowy i bezpośredni łącznik z lotniskiem, dzięki czemu pasażerowie przejdą suchą nogą. Kolejny etap to przedłużenie trasy pod płytą lotniska w kierunku Kladna. Czas przejazdu z Pragi na lotnisko zajmie ok. 25 minut. Wizualizacje
tutaj.
Do udziału w postępowaniu zgłosiły się trzy międzynarodowe konsorcja, którym przewodzą firmy Vinci Railways, Gülermak Invest i Strabag Motorway. Teraz zamawiający dokona oceny formalnej zgłoszeń. Po tym nastąpi dialog konkurencyjny, po którym startujący złożą ostateczne oferty. Według założeń połączenie może być gotowe w 2030 r.,
Linia kolejowa do praskiego lotniska to pierwszy projekt kolejowy w Czechach, który ma być realizowany w formule PPP. Wybrany podmiot będzie odpowiedzialny za finansowanie budowy połączenia, jego realizację oraz późniejsze utrzymanie infrastruktury przez okres 25 lat.
Linia na lotnisko, realizowana w PPP, posłuży jako pilotaż. Czechy dopuszczają możliwość realizacji w tej formule innych zadań, jak np. budowa Kolei Dużych Prędkości.